Η πολιτική της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα.

 Μια ιστορική ανασκόπηση και μια συγκριτική προσέγγιση

 

 

Της Δήμητρας Ξενογιάννη  και της Αμαλίας  Υφαντή

Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Πατρών

 

 

 1. Εισαγωγή

Τις τελευταίες δεκαετίες ένα από τα θέματα που έχει ιδιαίτερα απασχολήσει όλα τα αναπτυγμένα κράτη είναι ο θεσμός της ειδικής αγωγής, καθώς και η εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Πολλές προσπάθειες έχουν καταβληθεί προκειμένου τα άτομα αυτά να γίνουν αποδεκτά από το κοινωνικό σύνολο και να μπορέσουν να ενταχθούν σε αυτό. Στη χώρα μας, κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, έχει αρχίσει να εκφράζεται συστηματικότερα το ενδιαφέρον γύρω από το ζήτημα της εκπαίδευσης των ατόμων με ειδικές ανάγκες και γύρω από τη θέσπιση νόμων για την ειδική αγωγή γενικά. Αποτελεί πλέον κοινή ομολογία και παραδοχή ότι και τα ειδικά άτομα έχουν αναφαίρετο δικαίωμα στην εκπαίδευση και γι’ αυτό το λόγο στα περισσότερα κράτη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, έχει επιδιωχθεί η περαιτέρω οργάνωση της ειδικής αγωγής. Στην παρούσα εργασία εξετάζεται η σημερινή κατάσταση της ειδικής αγωγής στην ελληνική εκπαίδευση μέσα από μια ιστορική προοπτική και επιχειρείται μια συγκριτική προσέγγιση στο θέμα με παραδείγματα εκπαιδευτικών πολιτικών και τακτικών από άλλες χώρες. Παρουσιάζεται επίσης και μια πιο εμπειρική έρευνα, στην οποία διερευνάται κατά πόσον ο θεσμός της ένταξης των παιδιών με ειδικές ανάγκες εφαρμόζεται στα κοινά δημόσια σχολεία, δημοτικά και νηπιαγωγεία, καθώς και κατά πόσον οι εκπαιδευτικοί θεωρούν τους εαυτούς τους έτοιμους να αναλάβουν την ευθύνη της ένταξης των ειδικών παιδιών στα κοινά σχολεία. 

 

2. Η Ειδική αγωγή στην Ελλάδα

2.1 Ιστορική αναδρομή

       Μέχρι το 19ο αιώνα, δεν υπήρχε κανένα εκπαιδευτικό ενδιαφέρον γύρω από τα ειδικά άτομα. Οι κοινωνίες δεν ήταν σε θέση να δεχτούν την ύπαρξη ατόμων με «αναπηρίες» και γι’ αυτό οι λύσεις που υιοθετούνταν ήταν καταδικαστικές. Ειδικότερα, ως το 13ο αιώνα η αγωγή των «αναπήρων» γινόταν με τη μορφή ελεημοσύνης. Στην Ελλάδα, οι αναφορές στα ειδικά άτομα εντοπίζονται ήδη στον Όμηρο (Ζώνιου, 1998), στα κλασικά χρόνια, στη Βυζαντινή εποχή και κατόπιν στα νεότερα χρόνια. Σταθμός στην ιστορία της ειδικής αγωγής υπήρξε ο 19ος αιώνας, λόγω των εργασιών του γιατρού Gaspard Itard στο Παρίσι το 1870, ο οποίος υποστήριξε την άποψη ότι τα παιδιά με νοητική καθυστέρηση μπορούν να λάβουν κάποιο είδος εκπαίδευσης (Βασιλείου, 1998). Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, ιδρύθηκαν στην Ελλάδα ειδικά ιδρύματα και σχολεία από ιδιώτες, τα οποία στόχευαν στην προστασία και στην εκπαίδευση των ειδικών ατόμων (Στασινός, 1991). Τα πιο γνωστά ιδρύματα ήταν ο «Οίκος Τυφλών», ο «Φάρος Τυφλών», το «Στουπάθειο», το «Εθνικό Ίδρυμα Κωφαλάλων», το «Ψυχολογικό Κέντρο» Β. Ελλάδος και το «Κέντρον Εκπαιδεύσεως Σπαστικών Παιδιών» (Βασιλείου, 1998). Από την πλευρά της πολιτείας, τα πιο σημαντικά βήματα σημειώθηκαν από τη δεκαετία του 1970 και εξής, οπότε και άρχισε να οργανώνεται η επιμόρφωση εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής (ΟΕΔΒ, 1988). Την ίδια περίοδο λειτούργησαν τα πρώτα δημόσια ειδικά σχολεία και άρχισαν να ψηφίζονται νόμοι σχετικοί με την ειδική αγωγή.

 

2.2 Το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο για την ειδική αγωγή και το νέο αναλυτικό πρόγραμμα

Η νομοθεσία της ειδικής αγωγής πρωτοθεσπίστηκε το 1929 με το Ν. 4397/1929 «Περί στοιχειώδους εκπαιδεύσεως» και συνεχίστηκε με μια πληθώρα νόμων σχετικών με τους ανάπηρους σωματικά, με τους νοητικά καθυστερημένους και με τη διοικητική οργάνωση της ειδικής εκπαίδευσης. Από αυτούς αξίζει να αναφερθούν ο Ν. 1143/1981, που καθιέρωσε την ειδική αγωγή ως ιδιαίτερο τομέα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ο Ν. 1566/1985, που συνέβαλε στη γενικότερη αναγνώριση της σπουδαιότητας και της αναγκαιότητας της ειδικής εκπαίδευσης, το Π.Δ. 149/30-4-1991, με το οποίο συγκροτείται Υπηρεσιακό και Πειθαρχικό Συμβούλιο Ειδικού Προσωπικού, το Π.Δ. 301/28-8-1996, με το οποίο θεσμοθετήθηκε το αναλυτικό πρόγραμμα που ισχύει σήμερα στο ειδικό δημοτικό σχολείο, το Πλαίσιο δηλαδή Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (Π.Α.Π.Ε.Α.) και το οποίο φαίνεται να συμβάλλει στην εφαρμογή του θεσμού ένταξης των παιδιών με ειδικές ανάγκες στα ειδικά σχολεία. Επίσης, ο Ν. 2817/2000 αποσαφήνισε τους στόχους της ειδικής αγωγής και ενδιαφέρθηκε για την οργάνωση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών πρακτικών που την αφορούν(www.stratari.gr/daskalos/d/nomouesia/N2817-00.html).

 

3. Συγκριτική προσέγγιση

Η ειδική αγωγή σε άλλες χώρες έχει αναπτυχθεί πολύ περισσότερο από ό,τι στην Ελλάδα, γεγονός που καθιστά αναγκαία μια πιο συστηματική μελέτη της εκπαιδευτικής πολιτικής κάθε κράτους χωριστά σχετικά με το πώς αντιμετωπίζονται τα ειδικά άτομα μέσα στο εκπαιδευτικό τους σύστημα. Εξετάζονται οι πολιτικές και οι τακτικές της ειδικής αγωγής σε διάφορες χώρες, όπως είναι η Ισπανία, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, οι ΗΠΑ, το Λουξεμβούργο, η Ιαπωνία, και η Κύπρος. Συγκεκριμένα, στην Ισπανία δόθηκε έμφαση στην ειδική αγωγή, θεσπίστηκαν νόμοι, ιδρύθηκαν ειδικά σχολεία για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, με ψυχολογικές και συναισθηματικές διαταραχές ή/και με προβλήματα συμπεριφοράς (www.spainexchange.com/spain_education.php).

Στην περίπτωση του Καναδά (www.bced.gov.bc.ca/specialed/ppandg/roles_1.htm) και της Γερμανίας (www.uva.es/inclusion/texts/hinz01/htm), εφαρμόζεται η εκπαίδευση του μη αποκλεισμού. Στη Μεγάλη Βρετανία (Croll & Moses, 1998) και στις ΗΠΑ (Βασιλείου, 1998) έχει επιδειχθεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του θεσμού της ειδικής αγωγής με τη διαμόρφωση πολιτικών και τακτικών ανάλογων με τις ιστορικές αναγκαιότητες. Στο Λουξεμβούργο αναπτύσσεται η πολιτική για «ένα σχολείο για όλους», το οποίο δέχεται τα ειδικά παιδιά σε ένα συνηθισμένο περιβάλλον (www.dolphin.dea.gr). Στην Ιαπωνία ιδρύθηκαν σχολεία για παιδιά με νοητική καθυστέρηση και με σωματικά προβλήματα (wwwwp.mext.go.jp/eky1971/index-7.html). Η εκπαιδευτική πολιτική για την ειδική αγωγή στην Κύπρο επίσης προσφέρει ένα σημαντικό παράδειγμα συνεργατικής διδασκαλίας στις κοινές τάξεις και επιχειρεί να παρουσιάσει ένα σχολείο που θα είναι σε θέση να δεχτεί παιδιά με και χωρίς ειδικές ανάγκες (Θεοδώρου & Παλλήκαρου, 1999).

Γενικότερα, οι περισσότερες από τις προαναφερθείσες χώρες έχουν κατανοήσει το δικαίωμα των ειδικών ατόμων στην εκπαίδευση και γι’ αυτό έχουν λάβει σημαντικά μέτρα και έχουν ψηφίσει σχετικούς νόμους στα πλαίσια ενός ενιαίου εκπαιδευτικού συστήματος που θα λαμβάνει υπόψη ισότιμα και τα ειδικά άτομα. Επιπλέον, έχουν καταβληθεί συστηματικές προσπάθειες για την ένταξη των ειδικών ατόμων στα κοινά σχολεία, τη δημιουργία ειδικών τάξεων ή άλλων σχετικών τάξεων μέσα σε αυτά, με στόχο τη δημιουργία ενός σχολείου για όλους, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε μειονεξία των μαθητών.

       Στη συνέχεια, θα παρουσιαστεί μια πιο εμπειρική έρευνα που διενεργήθηκε σε τέσσερα κοινά σχολεία Α/βάθμιας εκπαίδευσης της Πάτρας.

 

4. Εμπειρική έρευνα

Η συγκεκριμένη έρευνα έλαβε χώρα κατά το σχολικό έτος 2001-2002 στο 62ο δημοτικό σχολείο Πατρών, στο δημοτικό σχολείο Αγίου Γεωργίου Ρίου, στο 49ο νηπιαγωγείο Πατρών και στο νηπιαγωγείο Αγίου Γεωργίου Ρίου. Το δείγμα αποτελούν 14 εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης και 7 νηπιαγωγοί που εργάζονται στα προαναφερθέντα σχολεία. Ως μεθοδολογία της έρευνας χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο (Cohen & Manion, 2000). Συγκεκριμένα, εδόθησαν 35 ερωτηματολόγια (δάσκαλοι: 28, νηπιαγωγοί: 7) και απάντησαν 21 εκπαιδευτικοί, ποσοστό ανταπόκρισης 60%. Τα βασικά ερευνητικά ερωτήματα ήταν τα εξής: α) Κατά πόσον τα σημερινά κοινά δημόσια σχολεία μπορούν να αντεπεξέλθουν στην εφαρμογή των νόμων που σχετίζονται με την ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στα κοινά σχολεία; (νηπιαγωγεία και δημοτικά) β) Κατά πόσον οι εκπαιδευτικοί θεωρούν τους εαυτούς τους έτοιμους να αναλάβουν την ευθύνη της ένταξης των ειδικών παιδιών στα κοινά σχολεία;

4.1 Τα δεδομένα

1η ερώτηση: Με το Ν. 1566/30.9.85 εφαρμόστηκε η ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στα ειδικά σχολεία καθώς και στα ειδικά τμήματα ή σε τάξεις των κοινών σχολείων. Νομίζετε ότι αυτό το μέτρο συνέβαλε περισσότερο στην αποδοχή των παιδιών αυτών από την κοινωνία, ή οδήγησε σε διαχωρισμό και εν τέλει στη μεγαλύτερη περιθωριοποίησή τους;

Νηπιαγωγοί                                                          Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

           
2η ερώτηση: α) Η ένταξη ειδικών παιδιών στην κοινή τάξη ενός κοινού σχολείου μπορεί να ωφελήσει την εκπαίδευσή τους;

Νηπιαγωγοί                                                         Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

                

β) Τι νομίζετε ότι απουσιάζει σήμερα από τα κοινά σχολεία σε ό,τι αφορά στην ένταξη των ειδικών παιδιών; 1. Υλικοτεχνική υποδομή 2. Εκπαιδευμένο προσωπικό 3. Συνεργασία διδασκόντων 4. Χρηματοδότηση 5. Άλλα.

Νηπιαγωγοί                                                       Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

                       

γ) Είναι έτοιμοι οι εκπαιδευτικοί της βαθμίδας σας να δεχθούν την εφαρμογή του θεσμού της ένταξης των ειδικών παιδιών στα σχολεία;

Νηπιαγωγοί                                                          Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

                 

3η ερώτηση: α) Είναι προετοιμασμένοι οι μαθητές στα κοινά σχολεία να αποδεχτούν ή να απορρίψουν την ένταξη των ειδικών παιδιών;

Νηπιαγωγοί                                                           Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

                     

β) Σε περίπτωση που έχετε παιδιά με ειδικές ανάγκες ενταγμένα στο κοινό σχολείο,  πώς θα τα  αξιολογούσατε; 1. Ευτυχισμένα 2. Δυστυχισμένα 3. Αδιάφορα

Νηπιαγωγοί                                                          Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

                     

4η ερώτηση: α) Πιστεύετε ότι η υπάρχουσα εκπαιδευτική πολιτική διευκολύνει την ένταξη των ειδικών παιδιών στο σχολείο και στην κοινωνία; 1.Ναι  2.Όχι

Νηπιαγωγοί                                                           Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

                     

β) Προτάσεις βελτίωσης της υπάρχουσας πολιτικής για την ειδική αγωγή.

Νηπιαγωγοί                                                          Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας εκπαίδευσης

                     

4.2 Συζήτηση-Συμπέρασμα

Οι απαντήσεις των εκπαιδευτικών έδειξαν ότι τα σχολεία -τουλάχιστον της συγκεκριμένης περιοχής της Αχαΐας- δεν έχουν εφαρμόσει ακόμα το θεσμό αυτό. Τα εμπόδια είναι αρκετά, όπως οι σοβαρές ελλείψεις που παρουσιάζονται σε θέματα ειδίκευσης των εκπαιδευτικών και του λοιπού προσωπικού (π.χ.: ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.ά.), καθώς και σε ζητήματα υποδομής (κατασκευής-ανακαίνισης αναγκαίων κτιρίων και εγκαταστάσεων) και χρηματοδότησης. Ένα άλλο πολύ βασικό στοιχείο που προκύπτει είναι ο ρόλος που θα παίξουν σε μια ενδεχόμενη προοπτική ένταξης τα παιδιά χωρίς ειδικές ανάγκες, τα οποία, σύμφωνα με τις απόψεις των εκπαιδευτικών, δεν είναι σε θέση να αποδεχτούν παιδιά με ειδικές ανάγκες στην τάξη τους, προς το παρόν. Επιπλέον, ένα άλλο ζήτημα που τους απασχολεί είναι η συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών.  

       Όσον αφορά στις απόψεις εκπαιδευτικών Α/βάθμιας εκπαίδευσης και νηπιαγωγών αξίζει να αναφερθεί ότι δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες αποκλίσεις. Οι απόψεις που αποκλίνουν σχετίζονται με το συναισθηματικό κόσμο των ειδικών παιδιών σε περιπτώσεις ένταξης. Οι νηπιαγωγοί αναφέρουν ότι τα ειδικά παιδιά θα ήταν ευτυχισμένα, ενώ οι περισσότεροι δάσκαλοι θεωρούν ότι τα παιδιά αυτά θα ήταν δυστυχισμένα. Επίσης, στις προτάσεις και των δύο ομάδων των εκπαιδευτικών χρήσιμο θα ήταν να αναφερθεί η πρόταση των νηπιαγωγών για την αύξηση του αριθμού των ειδικών τάξεων στα κοινά σχολεία, και των δασκάλων για σχηματισμό ειδικής ομάδας στήριξης με ειδικούς όλων των ειδικοτήτων, που θα εδρεύει σε κάθε νομό ή ίσως και στο δήμο για την καλύτερη συνεργασία των εκπαιδευτικών και την ταχύτερη επίλυση των προβλημάτων. 

       Με την παρούσα έρευνα φάνηκαν οι δυσκολίες πραγμάτωσης του θεσμού της ένταξης των ειδικών παιδιών στα κοινά δημόσια σχολεία στην περίπτωση της Αχαΐας. Παρά την ψήφιση του Ν. 1566/1985, ο θεσμός της ένταξης φαίνεται να μην έχει εφαρμοστεί στο βαθμό που ο ίδιος ο νόμος τον ενθάρρυνε και τον στήριξε. Ακόμα κι αν υπάρχουν εκπαιδευτικοί ευαισθητοποιημένοι γύρω από το θέμα της ειδικής αγωγής, ίσως δυσκολεύονται να λειτουργήσουν σε κλίμακα μεγαλύτερη από τα στενά όρια της σχολικής τους μονάδας, και όπου αυτό είναι εφικτό, λόγω των σημαντικών ελλείψεων που ακόμα υπάρχουν και που με σαφήνεια τονίστηκαν και από τους εκπαιδευτικούς του δείγματός μας. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας δεν μπορούν να γενικευτούν, διότι το δείγμα είναι μικρό. Αποτελούν όμως ένδειξη και συνεισφέρουν σε έναν ευρύτερο προβληματισμό για την πολιτική της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα.

 

5. Συμπέρασμα

Διερευνώντας την πολιτική της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα και εξετάζοντας κάποια σχετικά παραδείγματα σε άλλες αναπτυγμένες χώρες, όπως είναι η Ισπανία, το Λουξεμβούργο, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και η Κύπρος, φάνηκε ότι σημαντικές προσπάθειες έχουν καταβληθεί και αξιόλογες αποφάσεις έχουν θεσμοθετηθεί για την εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες σε ένα ενιαίο περιβάλλον μάθησης. Παρ’ όλα αυτά, το κοινωνικό αίτημα για ένα κοινό σχολείο για όλα τα παιδιά -ανεξαρτήτως των ιδιαιτεροτήτων τους- φαίνεται ότι δεν είναι εύκολο ακόμα να υλοποιηθεί στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Η συγκριτική μελέτη ενδεχομένως να αποκαλύπτει κάποια δείγματα εκπαιδευτικών τακτικών και πολιτικών στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών που εξετάστηκαν, τα οποία αφορούν στην οργάνωση της ειδικής αγωγής και που θα άξιζε ίσως να αποτελέσουν ένα ακόμη κίνητρο για την ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και πρακτική.

Από το άλλο μέρος, η περιορισμένης έκτασης εμπειρική έρευνα που πραγματοποιήθηκε δεν απέφερε ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Φάνηκε ότι τα σχολεία δεν διαθέτουν την οργανωτική υποδομή για να εκπαιδεύσουν παιδιά με ειδικές ανάγκες, όπως ορίζει ο Νόμος 1566/1985. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί, τα παιδιά και οι γονείς δεν έχουν ενημερωθεί για την εξέλιξη της ειδικής αγωγής και την προοπτική ένταξης, οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν καταρτιστεί επαρκώς σε ζητήματα ειδικής αγωγής, ενώ τα κτιριακά συγκροτήματα είναι έτσι κατασκευασμένα που να μην μπορούν να δεχτούν παιδιά με ειδικές ανάγκες. Επιπλέον, σημαντική θέση σε μια τέτοια προβληματική κατέχει και η κατάλληλη ενημέρωση των πολιτών, κυρίως παιδιών και γονέων, ώστε να κατανοήσουν ότι τα ειδικά άτομα έχουν δικαιώματα στην εκπαίδευση, στην εργασία και στην κοινωνία γενικότερα.

 

Βιβλιογραφία

Βασιλείου Γ.Ε. (1998) Τα εκπαιδεύσιμα νοητικά καθυστερημένα παιδιά και έφηβοι, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.

 

Cohen, L., Manion, L. (2000) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Μεταίχμιο, Αθήνα, σσ. 122-151.

 

Croll, P., Moses, D. (1998) Pragmatism, Ideology and Educational Change: the case of special educational needs, British Journal of Educational Studies, 46, 1, pp. 11-25.

 

Ζώνιου-Σιδέρη Α. (1998) Οι ανάπηροι και η εκπαίδευσή τους, Ελληνικά Γράμματα, 3η έκδοση, Αθήνα.

 

Θεοδώρου Α., Παλλήκαρου Ε. (1999) Συνεργατική Διδασκαλία (Co-teaching) Ένα βήμα πιο μπροστά από την ένταξη, στο: Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχος 109, Νοέμβρης-Δεκέμβρης, σσ. 19-25.

 

Norwich, B. (1996) Special Needs Education, Inclusive Education, or Just Education for All, London, University of London Institute of Education.

 

ΟΕΔΒ (1988) Δελτίο Πληροφοριών Ειδικής Αγωγής, Αθήνα.

 

Στασινός Δ. (1991) Η Ειδική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, Gutenberg, Αθήνα.

 

Νόμος 4397/1929 «Περί στοιχειώδους εκπαιδεύσεως», 16/24 Αυγούστου 1929.

 

Νόμος 1143/1981 «Περί ειδικής αγωγής, ειδικής επαγγελματικής αποκαταστάσεως, απασχολήσεως και κοινωνικής μερίμνης των αποκλινόντων εκ του φυσιολογικού ατόμων και άλλων τινών εκπαιδευτικών διατάξεων», ΦΕΚ 80 Α, ’ 31 Μαρτίου 1981. 

 

Νόμος 1566/1985 «Δομή και λειτουργία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», ΦΕΚ 167 Α’,  30 Σεπτεμβρίου 1985.

 

Νόμος 2817/2000 «Εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες διατάξεις», ΦΕΚ 78 Α’,  14 Μαρτίου 2000.

 

Π.Δ. 149/1991 «Συγκρότηση και αρμοδιότητες του υπηρεσιακού και πειθαρχικού συμβουλίου ειδικού προσωπικού ειδικής αγωγής», ΦΕΚ 60 Α’, 30 Απριλίου 1991.

 

Π.Δ. 301/1996 «Πλαίσιο αναλυτικού προγράμματος ειδικής αγωγής», ΦΕΚ 208 Α’,  28-8-1996.

 

wwwwp.mext.go.jp/eky1971/index-7.html

 

www.dolphin.dea.gr

 

www.spainexchange.com/spain_education.php

 

www.bced.gov.bc.ca/specialed/ppandg/roles_1.htm

 

www.uva.es/inclusion/texts/hinz01/htm

 

www.stratari.gr/daskalos/d/nomouesia/N2817-00.html