Η ορθογραφική ικανότητα των αλλοδαπών μαθητών του N. Κυκλάδων

 

Των:

Μπούτσκου Ευαγγελία, Δασκάλας, Med, Υπ. Δρ.

Ματσούκα Σωκράτη, Σχ. Σύμβουλος, Υπ. Δρ.

 

 

Εισαγωγή

Η σχολική επίδοση των μαθητών διαφοροποιείται σε διαφορετικά κοινωνικά, πολιτισμικά και γεωγραφικά περιβάλλοντα (Μπασλής, 1988). Ειδικότερα η επίδοση στην ορθογραφία σχετίζεται τόσο με το οικογενειακό όσο και με το σχολικό περιβάλλον του μαθητή (Γκότοβος, 1992). Οι παλιννοστούντες/ αλλοδαποί μαθητές αποτελούν το 7% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού των δημοτικών σχολείων της χώρας μας. Οι δάσκαλοι πιστεύουν πως η ορθογραφία δυσκολεύει τους αλλοδαπούς/παλιννοστούντες μαθητές σε ποσοστό 81,7% (Δαμανάκης, 1998). Παράγοντες που επηρεάζουν την επίδοση των αλλοδαπών μαθητών είναι: οι οικονομικοκοινωνικοί παράγοντες και οι συνθήκες διαβίωσης, η φοίτηση σε νηπιαγωγεία και φροντιστηριακά τμήματα ή τάξεις υποδοχής, τα έτη παραμονής στην Ελλάδα, η κατοχή της ελληνικής γλώσσας από τα ίδια τα παιδιά αλλά και τους γονείς τους (Καραβασίλης, 1994).

 

Η έρευνα

Στόχος της έρευνας είναι η διαπίστωση της ορθογραφικής ικανότητας των αλλοδαπών μαθητών μιας περιφέρειας του Ν. Κυκλάδων στις ορθογραφικές απαιτήσεις ενός κειμένου που καλούνται να γράψουν ύστερα από υπαγόρευση. Το κείμενο έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν για μαθητές των δημοτικών σχολείων περιοχών της Ηπείρου(Γκότοβος, 1992). Επιμέρους στόχος της εργασίας αυτής είναι η σύγκριση της ορθογραφικής ικανότητας των αλλοδαπών μαθητών ανά τάξη και φύλο καθώς  και η διερεύνηση του είδους των λαθών των μαθητών.Το δείγμα είναι τυχαίο και αποτελείται από 75 μαθητές (40 αγόρια και 35 κορίτσια) που φοιτούν στη  Β’, Γ’ και Ε’ τάξη σε 3 12/θέσια δημοτικά σχολεία  διαφορετικών νησιών του Ν. Κυκλάδων .

 

Αποτελέσματα- Συζήτηση

Ο Μέσος Όρος (Μ.Ο.) της επίδοσης των μαθητών στην ορθογραφία αυξάνει στις μεγαλύτερες τάξεις (Β’:82,2 %-Γ’:82,5%-Ε:86,7%). H πρόσθετη μάθηση στην ορθογραφία που συμβαίνει κατά τη διάρκεια ενός σχολικού έτους μεταβιβάζεται και διαφοροποιεί την ορθογραφική ικανότητα των μαθητών στην επόμενη τάξη το επόμενο σχολικό έτος. Παρ’ όλα αυτά όμως υπάρχει μια κάμψη στην επίδοση των κοριτσιών της Γ’ τάξης (Β’:84,1 %-Γ’:82,6%-Ε:90,1%)κάτι που είναι σύμφωνο με την άποψη ότι η μάθηση δεν είναι γραμμικά ανοδική (Ruddel et al, 1994).

Ο Μ.Ο. της επίδοσης των αλλοδαπών  μαθητών υπολείπεται από αυτή των ελλήνων συνομηλίκων τους που φοιτούν στο Ν. Ιωαννίνων (Β’:85,4 %-Γ’:89,85%-Ε:93,2%) σύμφωνα με την έρευνα του Γκότοβου (1992).

Η επίδοση των μαθητών εξαρτάται από το σχολείο στο οποίο φοιτούν. Το σχολείο ΣΧ3 έχει το χαμηλότερο Μ.Ο. σε όλες τις τάξεις συγκριν τα άλλα σχολεία .

Ο Μ.Ο. της ορθογραφικής ικανότητας των κοριτσιών είναι υψηλότερος από αυτό των αγοριών    (85,6% και 82% αντίστοιχα).

 

 

Μ.Ο.  % σωστών απαντήσεων ανά τάξη, φύλο  και σχολείο

Τάξη

Β

Γ

E

Β+Γ+Ε

Σχολείο

ΣΧ1

ΣΧ2

ΣΧ3

Σύνολο

ΣΧ1

ΣΧ2

ΣΧ3

Σύνολο

ΣΧ1

ΣΧ2

ΣΧ3

Σύνολο

Σύνολο

Τ.Α.

Αγόρια

89,7

78,0

73,0

80,2

91

75

81

82,3

84,2

89,6

76,5

83,4

82

6,8

Κορίτσια

91,9

82,6

77,9

84,1

86,4

91,5

70

82,6

91,8

94,6

84

90,1

85,6

7,9

Σύνολο

90,8

80,3

75,5

82,2

88,7

83,2

75,5

82,5

88

92,1

80,2

86,7

83,8

6,3

Πίνακας 1:Σωστές απαντήσεις ανά τάξη, φύλο και σχολείο

 

 

 

Διάγραμμα 1:Σωστές απαντήσεις ανά τάξη, φύλο και σχολείο

 

Οι καταλήξεις ρημάτων (72%) είναι η κατηγορία λαθών που οι μαθητές έχουν περισσότερες δυσκολίες και ακολουθούν τα φωνηματικά σύνολα (79,1%). Αντίθετα οι κατηγορίες τόνος και όνομα & επίθετο συγκεντρώνουν τα υψηλότερα ποσοστά σωστών απαντήσεων (91,5 % και 85,9% αντίστοιχα).

 

 

Μ.Ο. % σωστών απαντήσεων ανά τάξη, σχολείο και κατηγορία λαθών

Τάξη

Β

Γ

Ε

Σχολείο

ΣΧ1

ΣΧ2

ΣΧ3

Σύνολο

ΣΧ1

ΣΧ2

ΣΧ3

Σύνολο

ΣΧ1

ΣΧ2

ΣΧ3

Σύνολο

Ρίζες

91.3

82.1

77.5

83.6

91.0

88.3

77.5

85.6

91.3

94.2

80.4

88.6

Τόνος

93

80

88.8

87.3

98.8

90.2

88.8

92.6

91.9

96.2

96.2

94.8

Φωνημ

σύνολα

92.5

86.6

76.1

85.1

90

82.1

76.1

82.7

68.8

70

70

69.6

Άρθρο

95.7

70.5

78.5

81.6

96.4

91.0

78.5

88.6

91.1

98.3

73.3

87.6

Όνομα

επίθετο

87.6

78.4

80.9

82.3

96.4

90.1

80.9

89.1

95.5

98.3

86.6

93.5

Ρήμα

85.4

83.9

51.7

73.7

59.8

57.7

51.7

56.4

89.4

95.5

73.3

86.1

Σύνολο

90.9

80.3

75.6

82.8

88.7

83.2

75.5

82.5

88.0

92.1

80

86.7

Πίνακας 2:Σωστές απαντήσεις ανά κατηγορία λαθών, τάξη και σχολείο

 

Διάγραμμα 2:Σωστές απαντήσεις ανά κατηγορία λαθών, τάξη και σχολείο

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γκότοβος, Α.Ε. (1992) Ορθογραφική μάθηση στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα:Gutenberg.

Δαμανάκης, Μ. (1998) Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: Διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: |Gutenberg.

Καραβασίλης, Γ.Γ. (1994) Παράγοντες που επηρεάζουν την επίδοση των μαθητών οι οποίοι παλιννοστούν. Αθήνα: Οικονομικό.

Μπασλής, Ι. (1988)Κοινωνική-γλωσσική διαφοροποίηση και σχολική επίδοση. Αθήνα: Νέα Παιδεία.

Ruddell, R.B., Ruddell, M.P & Singer, H. (1994) Theoretical models and process of reading. NY: Delaware (4th ed).

 

 

 

SUMMARY

The aim of this work is to find out the writing competence of 75 foreign students attending B, C and E class at primary schools in Kyklades. Results show that foreign students score at writing test less than Greek students and girls are more competent than boys. Students’ performance is increasing at higher classes. Furthermore, foreign students make more mistakes when they write verbs and phonemic parts.